27 Jul 2013

Resepi Biskut Makmur Tradisional

Resepi Biskut Makmur Tradisional -
Resepi Biskut Makmur Tradisional. Resepi Kuih dan Biskut Raya Popular, Biskut Makmur Tradisional. Panduan Membuat Kuih Raya Istimewa Biskut Makmur. Biskut yang sedap dengan Resepi Mudah dan bahan-bahan resepi senang diperolehi. Resepi Biskut Makmur, langkah-langkah serta cara menyediakan Biskut Makmur. Tips dan Panduan Biskut Raya dan Kuih Muih Tradisional. Resepi Biskut Makmur Citarasa Terkini. Merujuk Buku Koleksi Resepi Baru 2013 Kuih Raya Aneka Ragam dengan sedikit sentuhan Moden. 

Resepi Biskut Makmur Tradisional

Bahan-Bahan Resepi Biskut Makmur Tradisional

  • 1 kilo tepung gandum (dijemur hingga garing) 
  • 1/2 senduk nasi tepung kanji 
  • 2 senduk nasi serbuk susu (Nespray) 
  • 1 tin minyak ghee QBB (sedang besar) 
  • 2 biji merah telur 2 peket gula ising (untuk tabur atas kuih) 
  • 1/2 kilo kacang tanah (diaru dan dibuang kulit dan tumbuk) 
  • Sedikit garam halus Bahan

Cara Menyediakan Biskut Makmur Tradisional

Gaul tepung gandum bersama tepung kanji, serbuk susu, sedikit garam dan gaul rata. Ketepikan. Kacau minyak sapi hingga lembut, bubuh merah telur sebiji-sebiji, gaul rata. Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit (tidak terlalu lembut - agak boleh dibentuk). Tutup dengan kain putih lembab dan biarkan selama 1 jam. Sementara itu kacang tumbuk tadi digaul dengan sedikit gula dan minyak sapi untuk dijadikan inti. 

Ambil adunan tepung tadi, agak-agak sebesar ibu jari dan masukkan inti kemudian bulat-bulatkan. Buatlah sehingga adunan habis dan bakar dengan suhu 180F. Bila masak, keluar dan sejukkan, kemudian barulah ditabur dengan gula ising, dan susun dalam bekas kaca yang kedap udara. (Catatan: Puan-puan juga boleh menambahcantikkan dengan mengubah gula ising pada gula kastor dengan membubuh sedikit warna kegemaran puan-puan, dan tabur pada biskut ini. Hasilnya nanti, bagaikan serpihan kristal berkilau pada biskut itu nanti.

Koleksi Resepi Biskut Raya

Resepi Biskut Raya Terkini. Cara menyediakan Biskut Makmur dan Kuih Muih Tempatan.  Resepi Biskut Makmur Tradisional  http://mememoitie.blogspot.com/2013/07/resepi-biskut-makmur-tradisional.html Tip dan Panduan Kuih Muih Tempatan. Panduan Hidangan Lengkap dan Mudah. Selamat mencuba.

2 comments:

Maria Firdz said...

Kakak sy suka ni kuih ni..tpi sy x suka sgt sbb bau minyak sapi..

Cordelia said...

Saya pun sama, agak kurang suka sket dengan kuih makmur ni.

Post a Comment

 
;