11 May 2015

Stew tomato ayam

Stew tomato ayam -
Cara masak stew ni sama saja macam masak kuah bolognese , saya tambah krim masakan untuk bagi stew ni lebih banyak kuah dan rasa lemak . Saya guna buah tomato masak ranum so memang banyak kuah stew ni . Kalau nak lagi sedap boleh diguna daging cincang , untuk resepi ni saya guna ayam cincang . Bahan boleh ditambah atau dikurangkan ikut selera sendiri , alhamdulillah .


BAHAN-BAHAN :

1 peket pasta Penne
2 peket daging ayam cincang - boleh tambah

2 kg tomato masak ranum
1/200ml kotak kecil cream masakan atau cooking cream
1 labu bawang besar – dicincang halus
2 ulas bawang putih – dicincang halus
1 kiub stok daging
5 helai daun bay
2 sudu kecil herba oregano
1 sudu kecil herba thyme
6 sudu besar sos cili
Garam secukup rasa
gula secukup rasa
minyak zaitun untuk menumis
Keju parmesan

CARA MASAK PASTA:

masak air di dalam periuk untuk merebus pasta . Bila air mendidih baru masukkan pasta dan 1 sudu besar minyak masak , tujuan dimasukkan minyak supaya pasta tidak melekat bila dah masak nanti. Kacau sekali-sekala. Bila pasta sudah lembut angkat dan toskan . Letakkan satu sudu margerin atau butter pada spaghetti yang baru direbus ini dan kacau supaya pasta tak melekat .

CARA MASAK SOS :

1.Bersihkan semua buha tomato dan dipotong kecil . Panaskan minyak zaitun secukupnya untuk menumis . Bila minyak dah panas masukkan bawang besar dan bawang putih cincang tadi . Jangan dibiar garing, cukup sekadar bawang layu kemudian masukkan daging ayam cincang dan kacau semua bahan sampai daging ayam masak . 

2.Masukkan semua sos cili , bay leafs , herba thyme dan herba oregano serta kiub ayam . Kacau dan pisah-pisahkan daging ni biar semua hancur dan goreng hingga daging cincang masak dan keperangan masukkan semua buah tomato dan dikacau sampai buah tomato ni layu dan hancur . Boleh dimasukkan garam dan gula secukup rasa dan kacau semua bahan sehingga cukup mesra . Saya guna banyak gula pasir untuk bagi stew tomato ni rasa balance manis, masam dan lemak .

3. Masukkan semua cooking cream dan kacau semua bahan sampai sebati . Jika sos agak cair boleh la dimasukkan bancuhan 1 sudu kecil tepung jagung dgn sedikit air untuk memekatkan sos .Sekali-sekala kacau sos , biar sampai stew mendidih dan boleh la ditutup api dapur . Stew ni boleh dihidang dengan pasta dan ditabur atas pasta dengan parutan keju parmesan .





Stew tomato ayam shared from Nennie
Republish by The CC Resepi

0 comments:

Post a Comment

 
;