18 Oct 2015

Gulai lemak cili api cendawan kukur dgn lala

Gulai lemak cili api cendawan kukur dgn lala -
Alhamdulillah sedapnya cendawan sisir/kukur yang dimasak lemak cili api dengan lala ni . sekarang ni susah nak jumpa cendawan sisir ni tapi alhamdulillah rezeki saya jumpa cendawan sisir yang dijual di pasar pagi . Cendawannya masih fresh so memang sedap dimasak gulai cili api .


BAHAN-BAHAN :
1 peket siput sedut
2 ikat pucuk paku
5 cawan santan - boleh tambah atau kurang
1 keping asam keping
2 batang serai saiz besar - dititik
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

20 biji cili api
3 cm kunyit hidup
sedikit garam kasar

CARA MEMASAK :

- Bersihkan siput sedut dan dipotong hujung siput , bersih lagi dah tos kemudian ketepikan siput sedut ni . Bersihkan pucuk paku dan ambil daun pucuk muda , basuh di tos dan ketepikan dulu .Serai dititik kemudian tumbuh semua cili api , garam dan kunyit hidup.

- Masukkan semua santan dalam periuk bersama bahan ditumbuk lumat , serai dan asam keping . Gaul semua bahan dan masak sampai kuah mendidih dan boleh dimasukkan semua siput sedut dan dikacau . Kacau semua bahan dan boleh dirasa kuah jika kurang masin boleh ditambah garam . Kacau kuah supaya tidak pecah minyak , bila siput sedut sudah masak boleh di masukkan semua sayur pucuk paku dan digaul sebati dengan kuah , bila sayur pucuk paku dah masak boleh la di tutup api dapur .


Gulai lemak cili api cendawan kukur dgn lala shared from Nennie
Republish by The CC Resepi

0 comments:

Post a Comment

 
;