5 May 2016

Mango Jelly Cheesecake

Mango Jelly Cheesecake -

Mango Jelly Cheesecake

Dasar Biskut
150gm biskut digestive - dihancurkan
70gm mentega cair

Gaul serbuk biskut dan mentega cair hingga rata, kemudian ratakan dan tekan padat ke dasar loyang. Bakar selama 8-10 minit pada suhu 180C.  Sejukkan dan Ketepikan.

Adunan Keju
250gm cream cheese - suhu bilik
60gm gula kaster
1 sudu besar lemon jus
1 biji mangga (kisar, jadikan puri mangga), ketepikan 4 sudu besar utk jelly
150ml UHT whipping cream
1 1/2 sudu besar gelatin halal
50ml air

Jelly Manga
200ml air
1 1/2 sudu kecil serbuk agar-agar
1 sudu besar gula pasir
4 sudu besar puri manga

Loyang 7" Loose Base Tin

Cara-cara :
  1.  Adunan Keju :  Pukul whipping cream hingga pekat.  Ketepikan.
  2.  Masukkan air ke dalam mangkuk, tabur gelatin dan biar sehingga gelatin kembang.  Cairkan di dalam microwave beberapa saat atau secara double boil.  Ketepikan.
  3. Pukul cream cheese dan gula hingga rata dan tidak berketul.  Masukkan puri mangga dan lemon jus, putar hingga bergaul rata.
  4. Masukkan gelatin cair dan akhir sekali masukkan whipping cream, kaup balik hingga sebati.
  5. Tuang separuh adunan keju ke atas dasar biskut, simpan sebentar lebih kurang 10 minit di dalam peti sejuk hingga permukaannya set.  Sementara itu masak Jelly Manga.
  6. Jelly Manga :  Masukkan air, serbuk agar-agar ke dalam periuk.  Masak hingga mendidih.  Tutup api dan masukkan puri manga, Whisk hingga licin, biarkan suam dan wapnya hilang.
  7. Keluarkan cheesecake dari peti sejuk dan tuang separuh larutan jelly.  Masukkan semula ke dalam peti sejuk sehingga jelly beku.
  8. Tuang baki adunan cheese, ratakan ke atas adunan jelly, biarkan set dan akhir sekali tuang adunan jelly.  Simpan di dalam peti sejuk sehingga beku.
*** Jika adunan jelly mengeras, panaskan beberapa saat di dalam microware atau meletakkan bekas jelly ke dalam bekas berisi air panas.

*** untuk memotong kek keju, rendam pisau dalam air panas, lap dan potong.  Sentiasa simpan di dalam peti sejuk sebelum di hidang.

Mango Jelly Cheesecake


Mango Jelly Cheesecake shared from Kakwan Citarasawan
Republish by The CC Resepi

0 comments:

Post a Comment

 
;