19 Jun 2015

Masak daging hitam

Masak daging hitam -
Hitam-hitam sitampuk manggis , walaupun hitam dipandang manis . Daging masak hitam ni sangat sedap dimakan dengan nasi biasa , nasi minyak/briani/tomato ,nasi lemak dan boleh juga dimakan dengan lemang/ketupat palas . Raya ni boleh la dimasak rendang ayam dan juga daging masak kicap ni untuk dimakan dengan lemang atau ketupat palas . Alhamdulillah .

Resepi yang saya bagi ni hanya la panduan so boleh ditambah atau kurang jumlah bahan mengikut selera sendiri . 


BAHAN-BAHAN :

700 grm daging batang pinang
kicap manis secukupnya
2 inci kayu manis
2 biji bunga lawang
3 sudu besar cili kisar - boleh tambah
air secukupnya utk rebus daging
Garam secukup rasa - jika perlu
air asam jawa secukupnya
Gula kabung secukupnya
5 helai daun limau purut
1 biji bawang besar- saiz besar

BAHAN DIKISAR :

5 biji bawang merah - saiz besar
3 ulas putih - saiz besar
3 cm halia
3 batang serai - saiz besar

CARA MEMASAK :

- Bersihkan daging dan potong kecil-kecil kemudian direbus sampai empuk , tos akan daging dan ketepikan dulu air rebusan daging di simpan .. 

-Panaskan minyak secukupnya dan tumis kulit kayu manis dengan bunga lawang dalam seminit dan masukkan bahan-bahan dikisar , kacau semua bahan sampai terbit bau wangi . Masukkan cili kisar dan kacau semua bahan , jika sambal nampak kering boleh ditambah sedikit minyak masak . Biarkan sambal masak sampai terbit minyak . 

Masukkan daging yang dan 300ml air rebusan daging . Masukkan kicap secukupnya dan kacau semua bahan . Masukkan daun limau purut yg sudah dicarik-carik dan bawang besar , kacau semua bahan . Masukkan sedikit gula kabung dan juga air asam jawa secukup rasa . Jika ada rasa yang kurang boleh ditambah bahan ikut selera sendiri . Kacau semua bahan dan biar mendidih , bila kuah menjadi pekat boleh la ditutup api dapur .




Masak daging hitam shared from Nennie
Republish by The CC Resepi

0 comments:

Post a Comment

 
;